DNA strip

DNAspejlet
Find din kernefortælling

I de senere år er begrebet ”Kernefortælling” vundet frem.


Det er kort fortalt, en fortælling, der binder virksomhedens strategi og DNA sammen.

En kernefortælling er et spejlbillede af jeres styrker og de særlige egenskaber, der skaber mest værdi. En fortælling skabt ud fra kernen i jeres DNA.

Vi har arbejdet med processen de sidste mange år, og har tilført redskaber, der har gjort den mere brugbar og jordnær – for alle virksomheder og organisationer.

Det er det vi kalder DNAspejlet™

 

Vores redskaber og pejlemærker


Vi har skabt et mix af klassiske redskaber indenfor, forretnings- og strategiudvikling, innovation, kommunikation og branding. Men det vigtigste er at metoderne tilpasser sig virksomheden og ikke omvendt.

 

 

DNAspejlet™ pejlemærker

  • Det skal kunne bruges til de store og små virksomheder
  • Det skal være konkret og forståeligt
  • Det skal kunne bruges med det samme
  • Det skal være ægte

 

 

Tag et nærmere kig på hvad der skaber succeserne i din virksomhed. Kulturen. Passionen. Personerne. Kernen, der driver værket.

Hvorfor skal du formulere din kernefortælling?

Ja, hvorfor egentlig? Måske har du ikke skænket det en tanke?
Måske er du med på hvad det er? Måske ikke?

Uanset hvad, så er det noget din virksomhed lever med lige nu, hver dag – og igen i morgen.

En fortælling der udspringer af det DNA som lever i din
virksomhed dag ud og dag ind – året rundt.

Hvorfor skal du så formulere din kernefortælling?

  • Fordi, den netop sætter ord på det som kan være svært at få formidlet internt og ekstrent
  • Fordi, vi meget hurtig kan tabe os selv lidt i en travl og omskiftelig hverdag
  • Fordi, den hjælper med at prioritere, hvad der er det vigtigste
  • Fordi, den virker på tværs af alle platforme, medier og så videre

At se sig selv ude fra har aldrig været usundt. Det kan være en tankevækkende oplevelse, men ikke usundt.

Hvordan kommer du i gang?

Du skal ud og indrage udvalgte nøglepersoner fra alle dele af din organisation. Dem der kan fortælle om deres del af virksomhedens DNA.

Du skal ud af hamsterhjulet og bruge en professionel facilitator. Lave en klar plan og kommunikere tydeligt internt.

Du skal holde den indledende proces kort, og sætte god tid af til efterfølgende implementering og planlægning.

De tre vigtigste råd til at komme godt i mål

  1. Kom ud af hamsterhjulet
  2. Få medarbejdere med fra alle dele af virksomheden
  3. Få en professionel facilitator udefra til at styre processen

 

Det kan godt være svært at være objektiv, når man skal se sig selv udefra.

- Kenneth Lindner, kommunikationsrådgiver.

Du skal ikke være så påpasselig med at komme i gang. Vi har kun oplevet positive processer i de virksomheder, som vi har arbejdet med. Det vigtigste er planlægning.

Hvad kan du bruge den til?

Meget kort fortalt, så er den et effektivt værktøj, når du skal holde snuden i sporet. Når der skal ske noget nyt. Når du skal fortsætte med at gøre det, du gør godt. Når det skal fortælles på den rigtige måde, internt og ekstern.

Kernefortællingen er dit kompas, når du skal kommunikere til dem der skal sikre, at din virksomhed har succes.

De rigtige tiltag. De rigtige steder.
Uden du taber dit DNA.

Brug kernefortællingen med succes i forbindelse med:

Digitalisering af din virksomhed, øget konkurrence, markedsændringer, teknologisk udvikling, bæredygtighed, rekruttering, produktudvikling, intern kommunikation og meget mere.
Ja, og så selvfølgelig salg, markedsføring og branding.

 

 

Kernefortællingen bliver alt for ofte sat i bås med ”varm luft og pladder”. Der kommer vi aldrig hen, med mindre du rent faktisk, sælger varm luft og pladder.

Kernefortællingens DNA

Den gode kernefortælling kan bruges som en ramme for al kommunikation. Både internt og eksternt.

Kernefortællingen er den røde tråd der binder virksomhedens vision og mission sammen med  målsætninger, strategi, kompetencer og ydelser. Krydret med den kultur og den ånd der driver virksomheden.

Kernefortællingen er en omvandrene ja-hat, der tager afsæt i virksomhedens styrker.

Frem for alt er den ægte og baseret på virksomhedens ægte DNA, er lever hver dag i alle virksomheder.

 

Mange glemmer at DNA’et ikke kun kommer indefra. Det er altid noget du skaber sammen med andre

Håndværket bag

Håndværket der skal bruges til at skabe en kernefortælling, består af fire grundsten:

  1. Forretningsforståelse i bred forstand. At finde og at se de byggeklodser, der skaber hele virksomhedens DNA.
  2. Spørgeteknik der trækker de særlige unikke detaljer frem, der former hverdagen internt og eksternt – og sætter ord på det virksomheden lever med hver dag.
  3. Professionel facilitering. Selve håndværket at drive processen og skabe et fælles rum, så alle bidrager.
  4. Tekstforfatning. Håndværket at skrive en levende fortælling. Der rummer alle elementer og virksomhedens særlige krøller og guldkorn.

En fortælling, som giver mening internt og eksternt.

- Kenneth Lindner, kommunikationsrådgiver.