—blogindlæg
Gamification
Content
torsdag d. 29. september 2022
Gamification er ikke bare ”spin hjulet og få op til 10% rabat på dit første køb” – for det er meget mere end det!
Gamification kan engagere læserne på dit website, og dét kan du faktisk drage rigtig meget nytte af.
Ingen mennesker er ens.
… men (stort set) alle mennesker har nogle træk, værdier og lyster, der ligner meget hinanden.
Og netop derfor virker gamification!
Vi mennesker kan være nysgerrige og grådige - og så kan vi også godt lide, når vi får lidt mere end, vi forventer.
Gamification er faktisk ikke noget nyt. Du har set konkurrencer på Facebook, hvor man kan vinde en attraktiv præmie. Det er også gamification.
I dag kan det dog være langt mere avanceret med lykkehjul, popup-bokse, og quizzer – noget som man får en software til at klare.
Sådan bruger du gamification
Popup-boks
Simpelt. Du laver en konkurrence, folk deltager i. Præmien skal naturligvis være fristende, men vigtigst af alt: relevant for både kunden og din virksomhed. Det nytter ikke noget, at du udlodder en iPhone, hvis du sælger brætspil. Der skal være en sammenhæng.
Det kan påvirke din e-mail-marketing, at der er for mange irrelevante modtagere på din e-mail-liste. De åbner nemlig formentlig ikke de e-mails, som ikke handler om konkurrencer. Og måske kan de finde på at flytte din e-mail direkte i spam-mappen…
Her er det også en fordel at annoncere for din konkurrence. Spyt nogle penge i Facebook- og Instagram-annoncer, så flest muligt får din konkurrence at se.
Lykkehjulet
Den minder måske lidt om popup-boksen, men den kan faktisk være endnu mere effektiv – for her kommer game i gamification virkelig ind i billedet.
Nu skal læserne ikke blot tilmelde sig nyhedsbrevet – de skal gennem et spil, hvor de kan vinde flere præmier! Her kan du have flere %-rabatter, kr.-rabbatter eller køb-1-få-2-tilbud. De får altså med sikkerhed noget værdi, og du får en e-mail, som kan ende med at blive til rigtig god omsætning for dig!
Når de har tilmeldt sig nyhedsbrevet, kan det være en god idé at minde dem om, at de kan spinne hjulet igen efter X antal dage. Altså en ”Det er tid til at spinne lykkehjulet igen!”-e-mail.
Alle elsker en god quiz!
Læsere vil gerne udfordres lidt – men de vil også gerne hjælpes.
Sælger du komplicerede produkter, som ikke alle er eksperter inden for, kan du quizze læseren med spørgsmål om deres behov og til sidst vise dem de produkter, der passer bedst til deres behov. Hvis du sælger bærbare computere, ville du stille spørgsmål som: Hvor stor skal skærmen være? Hvad skal computeren bruges til (gaming, skole, arbejde)?
På den måde sælger du ikke bare bærbare computere – du sælger også ekspertise samt rådgivning, som dine besøgende i den grad vil værdsætte.
Sådan implementerer du gamification i din markedsføring
Sæt et mål
Vi ved det… Vi nævner det ofte… Men det er faktisk ret vigtigt.
Find ud af, hvad du vil opnå. Vil du informere kunder? Vil du ”hype” din virksomhed? Vil du skabe omsætning?
Mål effektiviteten
Det hænger sammen med dit mål, at du skal finde ud af, hvornår og hvordan du opnår dit mål.
Mål, hvor meget omsætning dine leads skaber. Visninger. Antal leads. Klik.
Kend din målgruppe
Det er afgørende for, om din kampagne bliver en succes.
Du skal vide, hvem din målgruppe er. Forsøg ikke nødvendigvis at få flest mulige leads. Få fat i leads af høj kvalitet, der er relevante for dig, og som du er relevant for.
Markedsføringskanaler
Brug de rigtige. Hvilke sociale medier bruger din målgruppe?
Her kan Facebook være et godt bud. Er din målgruppe yngre kan Snapchat, Instagram og TikTok være relevant.
K.I.S.S
Keep It Short and Simple.
Hold det så simpelt, som du overhovedet kan. Læserne skal hurtigt kunne finde ud af, hvad de kan vinde, og hvor meget de skal yde for at vinde.
Læserne vil ikke læse indviklede regler, der er svære at forstå. I så fald vil de bare klikke på det røde kryds og scrolle videre.
Vores syn på gamification
Ja... gamification ligger næsten i baglommen på os.
Og det er faktisk noget, vi ofte anbefaler vores kunder. Fordi ALLE virksomheder kan have gavn af det. Det er dog forskelligt, hvilken type gamification, vi anbefaler.
Ved du ikke helt, hvor du skal starte, kan du selvfølgelig altid give os et kald.
God fornøjelse!
Er du interesseret i at få en snak om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med Content?
Giv os et kald Send os en mail