—blogindlæg
Bliv klogere på affiliate marketing
Annoncering
mandag d. 30. januar 2023
Affiliate marketing står for 16% af den globale e-commerce omsætning. Det er en af de hurtigst voksende marketing-metoder, og alt tyder på, at væksten fortsætter. Bliv klogere på, hvordan din virksomhed kan udnytte affiliate marketing.
Hvad er affiliate marketing?
Affiliate marketing er markedsføring med performance baseret afregning. Denne form for marketing fungerer ved, at du som annoncør (din webshop) bliver sammenkoblet med én eller flere partnere.
Partneren, der typisk er influencer, promoverer og omtaler dine produkter eller services på deres egne platforme og kanaler (fx Instagram). Formålet er at skabe omsætning igennem partnerens promovering, og partneren betales udelukkende, hvis deres omtale resulterer i konvertering (salg på hjemmeside, et klik eller kundelead m.m.).
Gennem et personligt affiliate link kan partneren tracke, hvem og hvor mange konverteringer de formår at skabe for annoncøren – herudfra beregnes afregningen til partneren.
Fordele ved affiliate marketing
Lave omkostninger – lav risiko
Som tidligere nævnt er denne metode performance baseret. Dette betyder, at du undgår at smide massevis af markedsføringskroner ned i et sort hul, udvidende om de vil være resultatskabende. Du betaler udelukkende for resultater – hvis de sker. Med andre ord slipper du for unødvendige omkostninger ved markedsføring, der ikke virker.
Øget kendskabsgrad
Ønsker du en øget kendskabsgrad og nå ud til en bredere målgruppe, kan affiliate marketing helt sikkert være noget for dig. Det skyldes, at flere og flere køber fra virksomheder, de stoler på. Når dine influencere reklamerer med dine produkter eller services, skabes der automatisk mere trafik på din side. Derudover vil kunderne se din virksomhed som troværdig, fordi de i forvejen stoler på den pågældende influencer, der henviser til dig. Dette er medvirkende til et større kendskab og synlighed hos din virksomhed.
Vær opmærksom på
Når du skal arbejde med affiliate marketing, er det vigtigt at sikre sig, at begge parter er enige og indforstået med reglerne i aftalen. Inden da kan det være nødvendigt for dig at beregne, hvor meget en ny kunde er værd for dig, og hvor meget du er villig til at betale for ét salg. Betaler du mere for salget, end du får ind, så vil affiliate marketing ikke kunne betale sig for dig.
Dernæst er det vigtigt at tage stilling til, om du tilkobler dig et bureau eller laver aftaler direkte med en publisher. Det giver bedst mening at lave direkte aftale med en publisher, hvis du har et specifikt ønske om partner. Dette giver dig mere kontrol over samarbejdet, og hvor samt hvem dine produkter/servicer kommer ud til. Hvis du omvendt ønsker at slippe for besværet med at skulle lave aftaler med publisher, og er indstillet på at dine produkter ikke omtales af dine udvalgte publisher, kan du vælge et bureau, der udvælger dine partnere for dig.
Tør din virksomhed at tage springet?
Er du interesseret i at få en snak om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med Annoncering?
Giv os et kald Send os en mail