blogindlæg

10 tips til det gode nyhedsbrev - øg din åbningsrate!

Email marketing

fredag d. 23. september 2022

Der er rigtig mange grunde til, at din virksomhed bør benytte sig af email marketing. Det øger muligheden for at opretholde kundekontakten, skabe trafik på din hjemmeside samt branding af din virksomhed til potentielle kunder. 

 

Vi har samlet 10 tips til, hvordan du får dit nyhedsbrev til at præstere bedre.

 

1. Vælg det rette format

Først og fremmest skal der tages stilling til, hvilket program du vil benytte til etablering af din email-marketing. Der findes et hav af muligheder, vigtigst af alt er at finde dét, der fungerer bedst for din virksomhed.
Har du svært ved at navigere rundt i udvalget, kan du med fordel benytte Youtube, hvor der findes guides til opsætning af dit nyhedsbrev.

 

2. Tilmelding

Et godt nyhedsbrev er ingenting, hvis ikke du har læsere med ombord. Få skabt leads ved at opfordre besøgende på din hjemmeside til at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Dette kan både gøres som pop-up funktion eller full-size funktion.

VIGTIGST er dog, at du har fuldkommen styr på GDPR-loven, før du begiver dig ud i nyhedsbreve! Find reglerne lige her.

 

3. Hvem er din målgruppe?

Før du begiver dig ud i at skrive fængende tekster, er det vigtigt at have godt styr på modtageren af nyhedsbrevet. Jo bedre vi kender modtageren, jo nemmere kan vi skabe succesfuldt content målrettet den rette målgruppen.

Vigtige informationer om din modtager: alder, køn, by, branche, interesser samt præferencer.
(Opsæt gerne et kort spørgeskema, så du virkelig kan få lært din målgruppe)

4. Intentionen bag nyhedsbrevet

Hvad skal dit nyhedsbrev kunne?

Skal det:

  • Øge omsætning
  • Skabe bedre kundekontakt
  • Tiltrække nye kunder
  • Bruges til branding
  • Skabe mere trafik

Når formålet bag dit nyhedsbrev er fastlagt, er det langt nemmere at fange målgruppen.

 

5. Opsigtsvækkende emnelinje

Dit nyhedsbrev er ikke bedre, end den emnelinje, du skriver - hermed sagt, din emnelinje har en vigtig rolle, når du skal få modtageren til at klikke ind på nyhedsbrevet frem for at slette mailen.
Skab en kort tekst, der vil give modtageren FOMO (Fear Of Missing Out), hvis ikke de klikker sig ind på nyhedsbrevet.

Eksempler på fremragende emnelinjer:

  • "Smid alt hvad du har i hænderne! Du vil ikke gå glip af dette tilbud"
  • "Kun i dag! Spar 40% på sneakers"

Har din modtager endnu ikke åbnet mailen kl. 20, kan du med fordel tilsende en ny mail med titlen, "Skynd dig - Kun 4 timer tilbage af tilbuddet!".

 

6. Genkendelighed

Når du har fået skabt modtagerens opmærksomhed, er det en vigtig faktor at få skabt genkendelighed i dit nyhedsbrev. Anvend samme design, skrifttype og logo, således modtageren ikke er i tvivl om, hvem afsenderen er.

 

7. Call To Action

På dansk; Opfordring til en handling hos modtager/læser.

CTA er oftest et link, der enten videresender læseren til din hjemmeside eller direkte til et produkt vist i nyhedsbrevet. Gør det let tilgængeligt for din modtager at besøge dit website med en CTA i i et iøjnefaldende grafik.

 

8. Udsend regelmæssigt

Klarlæg en plan over, hvor ofte dine nyhedsbrev skal udsendes. Dette giver modtageren en klar idé og forventning om, hvad de kan forvente af dig. Du kan vælge at udsende hver uge, hver anden uge eller hver anden dag - det er helt op til dig. Vigtigst er dog, at du nogenlunde overholder samme tidsinterval, så genkendeligheden bliver større for dine læsere.

 

9. Afmelding skal være let

Trods det er de færreste, der ønsker at få afmeldinger af sit nyhedsbrev, så bør det være let for dine læser at kunne afmelde sig.

Derfor er "afmeldings-knappen’" vigtig at have synlig, da modtageren ellers placerer nyhedsbrevet som spam - og herved bliver du blacklisted.

 

10. Data Data Data

Afrapportering af dine nyhedsbrev er vigtige. Brug dit analyseværktøj til at se, hvor stor en åbningsrate du har, hvor meget trafik der er skabt på dit website. Dette giver et overblik over, hvilke der har performet godt og knap så godt. Brug disse data til at følge med i, hvad der interesserer og virker på din målgruppe, så du fremadrettet kan justere dine nyhedsbrev.

 

Rigtig god fornøjelse!

 

Tilbage til blog

Er du interesseret i at få en snak om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med Email marketing?

Giv os et kald Send os en mail